Friday, February 25, 2011

Keburukan kurang tidur dan tuntutannya...

Ok salam
entry kali mcam tajuk yang aku letak kat atas tu..
macam yang aku tgk org chatting kt internet sampai tgh pagi pun ada..

ini utk anda yang suka tidoq lambat ahah
Enjoy reading....


Tidur Dan Kerehatan Yang Berpatutan Adalah Ibadah Islam adalah satu agama yang seimbang. Ia mementingkan tidur dan kerihatan agar ibadah dan aktiviti akan dapat dilakukan dengan baik. Dalam sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda’ yang, di antaranya, tidak mahu tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya, telah menegurnya dengan berkata: “Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya.” Ketika Nabi mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: “Benarlah Salman.” (Bukhari) Islam tidak hanya menyuruh seseorang itu tidur, malah menekankan bahawa ia adalah hak badan yang perlu ditunaikan.


Dari sudut sain~~hehe


(Rujukan: Tinker Ready (2000); ‘Naps: The Art of Snoozing’)

Seseorang yang tidur 3-4 jam kurang daripada kadar tidurnya yang biasa, akan mudah mengalami tekanan perasaan (stress) dan akan mudah dijangkiti kuman, disebabkan oleh sistem pertahanannya yang menjadi lemah. Penemuan ini telah dilapurkan di dalam majalah perubatan ‘Lancet’ pada pada bulan Oktober, 1999.

(Rujukan: Lancet: 'Impact of Sleep on Metabolic &

Endocrine Function)


ha lepas melepak lagi kah3 tidor cepat malam ni...
ahahah dengar lah bebelan aku ni chatter~~~




SEKIAN
*Entry yang bosan kan?*

*Sumber En.Googel*











1 ulasan:

-ArA-NaDeA- said...

ok2..noted..mlm ni pulun tdoo..hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FOLLOW ME ?

Google+

CBOX

Blog Archive

Entry Panas Speanjang Zaman :


Blogger Popular

Get this widget