Wednesday, March 23, 2011

Alhamdulilah jumlah A terbnyk dalam hidup aku kot.....

Assalammualaikum...
hari ni 23.3.11 sah berduyun2 org kat sekolah
ambik result....aku pun tak terkecuali jugak..haha~

Syukran2..apa yang aku target mmg menjadi
(ceh buat percaturan awal nmpak!)

Math aku paling pelik gila(Aku dapat C)XD
sememangnya aku dari skolah rendah math aku kerap dapat 0%
(macam nobita gitu..=_=")
dan still aku lemah math masa skolah menegah..
tapi trimas kpd cikgu2 khas aku
(chewah~)
cikgu2 math aku cakap tak dapat paham semua matematik
blajar apa yang kita boleh buat~
(mmg menjadi la cikgu trimas)
tak lupa jugak kawan aku Cik Teka Teki
dia pernah ajar aku math..yang kira area kot haha
(aku ingat lagi...)(ok aku tipu aku da lupa!tapi aku ingt pai)

(5A jadi la tu...hikmah disebalik aku gagal test JPJ kot haha~)

Dan Lagi-lagi pelik cara aku blajar mmg mcm org tak blajar..
ada homework aku buat bg siap..
ada nota aku salin sambil baca...

yang lain2 aku main game sampai la nk dkt SPM pun aku ada masa main Game O^O!
cara blajar paling hard core kot?
To...long..ingat kan aku.....
(ape motif aku nyanyi ni)
Monday, March 21, 2011

Al-Quran mengira kelajuan cahaya.. ( Part 2 )


Untuk Part 1 KLIK SINI

kebanyakkn ahli astronomi mengunakan sistem SIDERAL
yang enjadi dasar perhitungan kalendar Hijrah kerana dianggap
lebih tepat.

walaupun manusia berjaya mengukur kelajuan cahaya
secara tepat..namun secara faktanya
Al-Quran terlebih dulu menjelaskannya secara kiasan dalam bentuk angka..
fakta tersebut turut mempunyai kaitan dengan kelajuan cahaya.

Dalam surah AS-Sajdah ayat 5,Allah berfirman yang bermaksud :

"Dia mengatur urusan dari langit
ke bumi,kemudian (urusan) itu
kembali kepadaNya dalam satu
hari yang kadarnya seribu tahun
menurut perhitungan mu."(Surah
As-Sajdah;ayat 5).

Dr.Mansour Hassab Elnaby menjelaskan didalam bukunya
bertajuk "A New Astronomical Quranic Method For Determination Of the Speed".
beliau menghitung kelajuan cahaya berdasarkan redaksi ayat2 Al-Quran.
dalam menghitung beliau mengukan sistem yang slalu digunakan oleh astronomi barat
iaitu sitem SIDERAL.

jawpan yang :
Dr.Mansour Hassab Elnaby dapat
L=J/M

*J= Jumlah pergerakn bulan selama 1000 thn yang
didarabkan degn jarak yng ditempuh bulan dlm satu pusingan.

*M=kadar masa pusingan bumi dalam saat iaitu 861,640,906 saat

Hasil hitungan
L=277,792,499 meter sesaat.

nilainya sgt hampir dgn kiraan moden yg mengunakan pelbagai peralatan cangih
jika dibandingkan dengan pengiraan yg dilakukan olh
US National Bureau of Standard,British National Physical Labs
ataupun General Conf on Measures
hasilnya dikatan hampir sama


Dr.Mansour Hassab Elnaby
=277,792,499 meter sesaat

US National Bureau of Standard,British National Physical Labs
ataupun General Conf on Measures
=299,792,458 meter sesaat

P/S : aku suka dengan ayat Al-Quran tu.. ^^
Al-Quran sentiasa relevan utk setiap masa.



Al-Quran mengira kelajuan cahaya..(Part 1)


Assalamualaikum semua ^_^
dan salam sejahtera..
(skema disini!)

Dalam pendidikan sain cahaya diiktiraf sebagai pergerakan yang paling pantas.
menurut Albert Einstein
"tiada yang lebih mutlak didunia ini kecuali kecepatan cahaya"

Mengikut teori moden sains fizik,cahaya
dan semua sinaran elektromagnetik bergerak
pada kelajuan yang malar(tetap)dalam vakum

Kelajuan cahaya setelah dicongak dan dihitung cahaya
didapati bergerak pada kelajuan 299,792,458 meter sesaat.
secara mudah bila dibundarkan hampir 300 000 K/m sesaat atau
186 000 batu sesaat.

Dua sistem iaitu SINODIK
dan SIDERIAL yang digunakan oleh astronomi
untuk mengukur pergerakan objek atau sesuatu jarak
dalam kelajuan cahaya.

kedua2 sistem itu didasarkan kepada pergerakan relatif bulan
dan matahari.

Sumber rujukan/gambar : Google + buku


Aku terima dengan hati yang terbuka.....


Assalamualaikum semua...^^
berakhir sudah test aku hari ni...tahniah kepada yang lulus..
(sedikit jeles disini!)

tak tau apa yang jadi hari ni semua tak kena
2 bahagian fail beb haha

beberapa fakta sebab aku fail :
1).latihan yang aku buat hanya mengunakan kancil jenis yang ada meter kecik tu
(apa nama tah yg ada 1..2...3..4..)
ha benda tu la..bila dapat jenis lama jenuh tak tau haha..

2).mati enjin 3 kali jln raya =_= sebab aku nerves tahap sawan albino..

3).dan sebab aku pakai baju warna lain...bukan warna biru =_=
erk! apa motif ni?

bila pikir balik nk je aku salah kan kereta tu..
(boleh la aku lepaskan kesalahan aku tu haha)
tapi bila fikir balik...tak jadi sebab aku takut jadi org yang menyalahkan takdir Allah s.w.t

demi mencari ketenangan aku hnya gelak dan gelak sepanjang perjalanan balik dgn menaiki
motor berkuasa turbo albino aku tu utk pulang...

P/S : aik!! kenapa aku rasa macam aku pernah mimpi buat entry ni?*serius!*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FOLLOW ME ?

Google+

CBOX

Entry Panas Speanjang Zaman :


Blogger Popular

Get this widget