Sunday, October 28, 2012

AKU DAN SEJARAH .

Sejarah satu matapelajaran yang amat digeruni oleh sesetengah pelajar.Ini kerana pelajar perlu menghafal bnyk term dan bnyk lagi.Ianya amat lah bermasalah bagi otak yang mempunyai RAM(RANDOM ACCESS MEMORY) yang rendah . Ini adalah entry berkenaan diri aku dan sejarah....(ayat skema tahap 99 darjah)

Pada asalnya aku blajar sejarah sebab mmg kena blajar.Tapi ada satu benda yang telah merangsang aku untuk belajar subjek sejarah dengan penuh ghairah sekali.Benda yang merangsang aku untuk blajar sejarah dengan lebih serius hanyalah sekeping gambar dalam buku teks.YA! Bukannya alat pengoncang mahupun penggegar ia hanya lah sekeping gambar.


Gambar yang dimaksudkan adalah gmbar tentera jepun naik basikal untuk masuk ke tanah melayu.Serius gila pelik aku ni.Gambar ni ada dalam buku teks sejarah tingkatan 3.Sebelum masuk bab ni serius bosan haha.Disebabkan Din ni jenis yang minat sejarah perang memang aku belek habis la bab ni dulu haha.Aku amat berterima kasih dengan gambar perangsang ni haha sebab gambar ni aku score A walaupun tak buat folio sejarah pasal gasing tu hua hua hua.Dan disebabkan gambar ni prestasi aku dalam subjek sejarah amatlah menyamai tahap professor shingga di jelessi oleh budak-budak kelas sains . ( tu riak nak mampoih)

Selepas tamat persekolahan aku berharap aku dapat lah menjadi lawyer tapi aku buat kejutan dengan pilih Grafik & Media Digital di uitm sri iskandar.

Tidak sampai disitu aku sekali lagi membuat kejutan dengan pergi ke latihan asas selama dua minggu di ILTU(institut latihan tentera udara) di ipoh bersebelahan hentian gopeng di jalan lapangan terbang lama.Sampai macam ni sekali sejarah mempengaruhi hidup aku.Din seorang yang minat terhadap military sangat-sangat,(kat rumah siap ada barang2 tactical haha).Walaupun blajar Grafik,namun Military dan aku tidak akan berpisah :P ( semangat patriotik sat).


Sebenarnya din mmg minat dengan sejarah dari kecik lagi tapi tahap pengetahuan sejarah masa kecik hanya pada peperangan je haha.Tiap kali saving private ryan atau crita perang apa skali pun aku tkkan miss waw haha.Gambar tentera jepun tu yang menjadi pembangkit semangat nk blajar sejarah haha.(macam novel momok kan din tulis>?)



Subjek sejarah membawa aku sampai di mana aku berada sekarang terima kasih cikgu dan buku teks :D


Begitulah bagaimana subjek sejarah mempengaruhi dalam kehidupan aku. :).Sekian sudah leteran aku pada hari ni.Panjang kan ? ok.haha memang panjang . :p semangat nak menulis harini sangat membuak-buak!

Pesanan kepada calon SPM 12' : nak blajar sejarah first skali kena ada minat kalau tak dak menda tu mmg payah sebab nk kena menghafal.kalau korang ada otak yang RAM sampai 8-10 gb tu satu kelebihan.Blajar la sunguh-sungguh jangan nak becinta-cinta.kalau nk becinta meh sini dgn din AUMMMM !!!! LOL

SEKIAN ENTRY YANG TAK BERMANFAAT.

















12 ulasan:

Unknown said...

dlu mnt sjrh msa form 3 tp bla form 6 ya Allah,mls&ssh da nk ingt fakta,,,
nsht tuk calon stpm xda ke??? :p

Anonymous said...

lol haha din pun tahap spm je tk layak nk bg nasihat kt stpm haha gurau je :)

SJ form six dgr crita bnyk guna kertas? haha

kinara kinatara said...

hahaha..for pmr sejarah dapat c..spoil yang lain yang a semua 2..haha..sedih je muka cikgu sejarah 2...



xp spm yang pelik skor a hahaha..kelakar je..cikgu yang sama ajar..sengih dia bukan main..huhu:)


xp serius sejarah form4.5 hafal kulit ke kulit kod..sebabh cikgu 2 dan sport kina..jadi dia bagi latihan bebanyak/..sian koi..xp akhirnya dapatlah ape yang cikgu 2 nak..huhu:)

Anonymous said...

haha cikgu din dulu ajar smua same je :) haha tak lebih x kurang.haha din dulu pun blajar biase2 je takde klas tambahan just buat latihan yang diberi kt skolah je :D haha

Unknown said...

mmg byk gna paper,,,Tgk la buku2 nya,,,sampi 1tahap xsggp nk baca :p

Nur Nainis said...

Minat sejarah juga..waaa bagusnya, tak ramai bebudak zaman sekarang minat sejarah sebab diorg kata mengantuk bila baca. Saya minat sejarah tapi kalau baca bab perang tu rasa mengelegak je hati. Ramai budak grafik yang macam din..kita pun..huhu.

Anonymous said...

wah btul ke ni ? haha rmai dak grafik mcm ni ? wahah

mselim3 said...

asslammualikum....wah,wah abg kita nie pencinta sejarah,,,,ok
Baru ader semangat kenegaraan ...

Anonymous said...

mselime3 : haha trimas sudi singgah sini :)

Dikbee said...

nak minat sejarah, baca dalam nada syair..confirm lekat sampai tua..#sebenarnya kena buli ngan akk senior dulu suh baca sejarah dlm nada syair, terkulat2 bersyair..tu yg ingat sampai skang..huhu

Anonymous said...

Dikbi : haha salah satu cara belajar tu :D

Anonymous said...

sue : salam kenal gak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Page Rank

FOLLOW ME ?

CBOX

Blog Archive

Entry Panas Speanjang Zaman :


Blogger Popular

Get this widget