Tuesday, March 15, 2011

Teknologi Sekarang adalah RE-DISCOVERY teknologi yang terdahulu ?

Assalammualaikum dan salam sejahtera..
okeh soalan pertama sapa dapat jawab dapat coklat
siapa cipta yang mencipta mentol yg pertama?

"Pakcik Thomas Alva Edison pada 1879"

errrm not bad!

soalan kedua sapa cipta bateri?

"Pakcik Alessandro Volta"

pada?

"errrr..=.="

okeh yang tu jawapan yang umum bila tanya budak skolah yang pandai2 hahaha!
tapi apa yang kita tengah bicang sekarang ni..
adakah benda2 yang saya tulis kat atas tadi adalah ciptaan mereka?
yes..betul la depa yang cipta...tapi bukan yang pertama la..
perkataan yang sesuai kita guna untuk tu adalah

"PENCIPTAAN/PENEMUAN SEMULA"
(RE-DISCOVERY)

kenapa saya cakap penemuan/penciptaan semula
sebab bukan mereka yang pertama menciptanya
tetapi benda yang dicipta mereka berdua telah lama wujud dan dicipta
munkin 3 000 S.M

kenapa saya cakap macam tu? tengok...

Bateri saiz AA sekarang



Bateri baghdad

takdak apa yang beza cuma pada bentuk.
fungsi pun sama.

Kedua
Mentol lampu yang digunakan pada zaman mesir purba..
seperti yang diketahui firaun2 mesir tinggal didalam piramid
kalau kita cakap
"ala dia duk siang2 ja mesti la nampak"
betul ke siang pun nampak?
ade tingkap?
yes!takde tingkap dan semestinya takdak langsir tingkap! haha

jadi bagaimana aktiviti dijalankan kalau gelap?
video ni menjawab pasal tu


video lengkap klik pautan di bawah

http://www.youtube.com/watch?v=3NaXj_TbSoM

kat dunia ni dengan teknologi kita yang dikatakan maju masih tak mampu
nak merungkai misteri zaman dulu...yang bersepah di muka bumi
betulke zama purba dibahagikan kepada beberapa pringkat spt neolitik,paleolitik dan lain2?
oh tidak sama sekali
jawapan tu boleh didapati di video harun yahya..

kan barat derek dok ciplak sampai semua ilmu sarjana islam kita
depa kata depa yang discover fuh! =.=

mereka telah diberi nikmat yang kukuh namun mereka terleka dan lalai atas tangungjawabnya dan Allah S.W.T telah membinasakan mereka seperti kaum2 yang terdahulu..

*SEKIAN*

salah silap harap dimaafkan

:)
ini hanyalah pendapat peribadi
pasti ada pro dan kontranya.
saya pun nak dengar pendapat anda semua heh

6 ulasan:

Kodet said...

iskandar pun nk letak nama depa , semua nama org putih , smua nk ciplak.. mmg dasar cilok

D i n said...

geng2 barat dasar kaki penciplak sedunia

nelly said...

Biarkan saja .
hehe ..nice entri ..baru tahu ..

D i n said...

;D

Piah Becok said...

haaa.. betul betul.. dulu penah bace pasal bateri baghdad ni. lagi satu pasal first komputer. tapi da lupe bace kat ne..

D i n said...

^^search je kt google heh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FOLLOW ME ?

Google+

CBOX

Blog Archive

Entry Panas Speanjang Zaman :


Blogger Popular

Get this widget