Saturday, June 21, 2014

MENGHASILKAN KESAN KHAS CAHAYA

kesan khas cahaya,kesan khas
Menghasilkan kesan khas cahaya lampu.

MENGHASILKAN KESAN KHAS CAHAYA

Assalamualaikum & selamat sejahtera. Pada kali ini saya ingin berkongsi sedikit tutorial bagaimana menghasilkan kesan cahaya lampu.

Kali ini saya ingin menghasilkan kesan cahaya pada lampu kereta BMW ini yang pada asalnya tiada cahaya yang menyinar darinya.

Anda juga boleh mengunakan teknik ini pada apa-apa bentuk design sekalipun.Ianya tidak terhad kepada lampu kereta sahaja.Ianya, bergantung kepada kreativiti anda untuk mengaplikasikannya pada mana-mana sekalipun. 

Okeh takmau buang masa mai follow step by step :

1. Buka gambar yang anda gunakan di dalam photoshop dan create new laye pada atas layer gambar anda :


2. Pada layer 1 tersebut dengan mengunakan elliptical marquee tool buat kat bulatan (Hold Shift utk mendapatkan bulat yg tepat) dan fill kan kaler hitam di dalamnya dengan mengunakan bucket Tools (G)



3. Selesai step yang kedua kita teruskan yang ke 3 . Masih pada layer yang sama. Pergi ke bahagian menu dan pilih FILTER kemudian RENDER dan pilih LENS FLARE.. (FILTER > RENDER > LENS FLARE)


4.Pastikan settingnya sama di dalam gambar ini ataupun anda boleh adjust mengikut kesesuaian anda.


5.Selepas anda klik OK ini hasil yang anda dapat.


6.Masih pada layer yang sama jugak.Tukar kan mode layer tersebut kepada SCREEN.


7.Tekan CTRL+L untuk adjust outlinenya.Adjust pada input level kepada 40 dan klik OK.



8.Kemudian tekan CTRL+U untuk menukar warna pada cahaya tadi..(Jika tak mahu tukar kaler boleh skip)


9.Kemudian untuk finishing tambah sedikit optical flare (Untuk optical flare saya aka berikan link download pada akhir entri ini hanya gunakannya) kemudian tukarkan blend mode layernya kepada Screen dan adjust sedikit opacitynya mengikut sesedap hati anda.



Untuk cahaya lampu pada sebelah satu laginya pula sama sahaja caranya.Nak senang Duplicate je layer yang kita buat tadi. (CTRL+J)

Dan inilah hasilnya.



Seperti ynag dijanjikan anda boleh download gambar yang saya gunakan dan juga lens flare tu di link yang saya sediakan ini :


Apa yang anda belajar pada akhir tutorial ini adalah bagaimana menghasilkan kesan cahaya yang realistic di dalam photoshop.Tahniah anda selangkah kehadapan bersama photoshop anda pada ketika ini.Anda juga boleh mengkaji lebih lagi dengan beberapa eksperimen yg lain.Ianya menjanjikan hasil yang menarik pada setiap artwork anda.Kongsi-kongsikan lah hasilnya kepada saya untuk tontonan pembaca.

2 ulasan:

Nur Nainis said...

Menarik..boleh lah cuba. Sifu PS buat tutorial semua power2..hehe.

D i n said...

Aini : lol haha utk beginner ja ni..semua boleh try buat :D btw din x suka PS sgt lebih kpd Ai love vector

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Page Rank

FOLLOW ME ?

CBOX

Entry Panas Speanjang Zaman :


Blogger Popular

Get this widget